Létezik-e olyan definíció, amely egyértelműen megfogalmazza az ‘megértés/tanulás’ fogalmát? Nos, nem tudunk róla, hogy lenne egy biztos meghatározás, habár abban mindegyik meghatározás megegyezik, hogy a megértés/tanulás ellentéte a hosszas memorizálás sorozatának.
Niki Kaiser a megértés alatt sokkal többet ért, illetve azt vallja, hogy ez kifejezetten csak az egyén által megvalósítható:
“Ez minden egyes diáknál egyedi sajátosságaik implementálást jelenti, tehát maguknak kell kialakítaniuk. Mi tanárok nem érthetjük meg a dolgokat helyettük. Tehát nekünk (tanároknak) az a feladatunk, hogy megteremtsük a lehetőséget számukra, hogy gondolkodjanak, átgondolják, hogy mit tanulnak és azt kibővítsük, kiegészítsük számukra. Viszont fontos, hogy mindig emlékezzünk arra, hogy a megértés mindig valamilyen (szöveg)környezetben valósul meg.”
A tanulás fogalmát az alábbiak szerint fogalmazhatjuk meg – ‘az új információ a már meglévő tudáshoz való csatolását jelenti valamilyen cél/funkció érdekében ’. Egy adott koncepció megértésének a mélységét az határozza meg, hogy mit tudunk azzal kezdeni adott helyzetekben.
Például: a ‘kemény’ szó csak akkor válik egy gyermek valós szókincsévé, ha azt használja az asztal, szék vagy padló jellemzésére.
A ‘kemény’ szónak természetesen több jelentése is van, amelyeket a későbbi tanulmányaik során fognak megismerni.
Ezért az új ismeretek megszerzése, megtanulása előtt mindig aktivizáljuk az arról az ismeretről addig szerzett tudásunkat. Majd ekkor kezdjük el az új ismeretet hozzácsatolni a már meglévőhöz, azt kibőviteni, így az agyban a kapcsolatok hálózata bővül, ezeknek az agyban kialakuló új kapcsolatoknak a kialakítására kell fókuszálnunk a tanulás során. A későbbi tanulási szakaszokban már hagyatkozhatunk ezekre a széleskörű hálózati kapcsolatokra, amelyek által az agyunk sémákat, modelleket tud felállítani.
A diákok agyába nem látunk bele és nem is tudunk ‘belenyúlni’, hogy a megfelelő kapcsolatokat alakítsák ki, direkt módon nem tudjuk manipulálni az ő agyukban lévő kapcsolati rendszereket, ezért a mi feladatunk az, hogy elfogadjuk a többféle meglátásmódot, értelmezését a dolgoknak, hiszen az egyének sajátos asszociációkat alakítanak ki a már meglévő tudásuk, illetve a sémák és a tapasztalataik alapján. Mindezzel egyidőben – mi tanárok a tantermekben – adott koncepciókat szeretnénk megtanítani, átadni a diákok számára, hogy azt a lehető legjobb módon meg tudják érteni és a jövőben azt használni, hasznosítani tudják.