„Nincsenek különleges képességeim. Egyszerűen csak szenvedélyesen kíváncsi vagyok.”
Albert Einstein
Mi a kíváncsiság?
Nos, a kíváncsiság minden egyes emberben él, ez a mozgatórugója annak, hogy játszunk, felfedezzük a környezetünket, illetve ahogy a gondolatainkat továbbfűzzük. A világ felfedezése, illetve a gondolataink világának megismerése iránt alapvető és természetes kíváncsiság él bennünk. A kíváncsiságunk viszi előrébb a fejlődést, az innovációt és a kreativitást. A kíváncsiság vezetett el a legnagyobb felismerésekhez, ötletekhez, illetve fejlesztésekhez a matematika, a természetismeretek, a számítástechnika, a tervezés, a design és a technológia területein.
Minden gyermek kíváncsisággal tele születik meg erre a világra. Ez az a hihetetlenül értékes lehetőség, amely a gyermekekben rejlik, és amit mi felnőttek ámulattal nézünk, a kíváncsiság, amit a világ iránt, a körülöttük lévő környezetük felfedezése iránt tanúsítanak. A gyermekek hamar elkezdik megfigyelni, illetve megkérdőjelezni a körülöttük lévő emberek viselkedését, rácsodálkozni az éjszakai égboltra és annak rejtelmeire, és mindemellett még a saját gondolataikkal kapcsolatban is kíváncsiak, kíváncsisággal fogadják az érzelmeiket és a saját tanulási folyamataikat.
Mindezekért az iskolák legfontosabb feladatuknak a kíváncsiság fenntartását kellene tartaniuk. Nekünk, az Avalon International School-nak az egyik legfontosabb célunk, hogy a gyermekekben élő kíváncsiságot fenntartsuk, hogy a tanulást, a tanulás élményét élvezetessé és örömtelivé tegyük a számukra. Mi hiszünk abban, hogy a világnak szüksége van olyan emberekre, akik örömmel tanulnak, oldanak meg problémákat, illetve kíváncsisággal tele kérdeznek, kérdéseket fogalmaznak meg. Azt tudnunk kell, hogy ez nem feltétlenül egy könnyű út, ezért szükséges, hogy a diákjainkat teljes mértékben segítsük ezen az úton. Célunk, hogy elültessük a diákjainkban a kíváncsiságot, és hogy életre szóló kíváncsisággal teli tanulókká neveljük őket. Mindezen célok elérése érdekében úgy forgatjuk a tanítandó tananyagot, hogy a gyerekeket kihívások elé állítsuk, magyarázatok keresésére ösztönözzük, illetve folyamatosan arra bíztatjuk őket, hogy gondolkodjanak és cselekedjenek. Ha a gyermekeket – az iskolában eltöltött idejük alatt – ennek megfelelően tanítjuk, akkor évekig emlékezni fognak szavainkra, tetteinkre, az általunk modellezett mintára, a kíváncsiságuk ösztönzésére. A mi feladatunk, hogy mindezt értékeljük és díjazzuk. Ezáltal életre szóló tanulókat nevelünk diákjainkból és ezzel a hatalmas kinccsel távoznak iskolapadjainkból.
Teljes mértékben azt valljuk, hogy a gyermekeket a kérdéseik feltevésére biztatni kell, segítenünk kell, hogy mindaddig kérdezzenek, amíg egy probléma teljes mértékben nem lesz világos a számukra. Tanáraink feladata, hogy meghallják ezeket a kérdéseket, megválaszolják azokat, illetve, ha esetleg nem tudják rá a választ, akkor a diákjaikkal együtt megkeressék azokat.
Légy kíváncsi, kérdezz bátran és találd meg a válaszokat!
Forrás: Alan Cross, Alison Borthwick, Karen Beswick, Jon Board, Jon Chippindall: Curious Learners in Primary Maths, Science, Computing, and DT, SAGE Publications, 2016